Monday, November 22, 2010

Saya tahu...

"Kalau saya kata saya suka awak, macam mana?" si lelaki bertanya
"Awak sanggup tunggu sampai saya habis belajar?" si perempuan membalas
"Lagi 7 tahun je kan? Saya sanggup" lelaki senyum
"Saya nak kerja dulu" perempuan melihat ke arah lelaki
"Saya faham tapi saya sanggup dan saya akan tunggu awak.Jangan risau"


Bayangkan waktu ni perempuan ni umur dia 17 dan lelaki tu 23.


Pft..betul ke ada istilah, "Takpe saya sanggup tunggu awak".Sanggup ke nak tunggu orang lama-lama, pastu end up, tak dapat pun apa yang ditunggu.Memang ada yang sanggup tunggu, bukan setakat 7 tahun je, malah berpuluh-puluh tahun.Tapi, pada pandangan akulah, tak perlulah tunggu lama-lama, berserah pada Allah, kalau rasa dia dalah yang sebenar-benarnya.Kalau ada jodoh, insyaallah, tak ke mana, kalau tak ada, redha ajelah.Mungkin Allah dah tetapkan yang lebih baik buat kita sejak di Loh Mahfuz lagi, kita je yang tak nampak.Kadang-kadang, jodoh kita sebenarnya dah ada terpampang kat depan mata kita tak perasan, sebab sibuk sangat pandang ke arah lain.

Kadang-kadang kita ego, hati kat nak, bibir kata tak nak, bila dah melepas baru nak menyesal.Apa guna? Kalau dah suka sama suka tu, mintalah restu mak ayah dulu.Ni tak, main sorok-sorok, tak berkat.Kalau mak ayah marah(maklumlah diri tak cukup umur lagi), maknanya diorang susah hati, bukan tak bagi berkasih-sayang, tapi bukan masanya lagi.Cakaplah elok-elok, maaf mak dengan ayah saya marah.Kita kawan je ekk kalau ada jodoh, adalah, kalau takde, kita redha.

Bak kata orang, jodoh di tangan tuhan.

Ish..ape aku membebel malam-malam buta ni?

No comments: