Tuesday, November 16, 2010

Maaf..

Maaf...hanya satu kata itu yang aku mampu ungkapkan saat ini.Kenapa? Biarlah siape-siape di luar sana yang sedang membaca itu mengerti sendiri untuk ape maaf ini aku tuturkan.Maaf.Maaf.Maaf.Banyak sebab maaf ini boleh dituturkan, tapi kadg-kdg manusia itu terlalu ego untk mengucapkan satu perkataan itu.Hanya satu, tapi, untuk mengucapkannya amt payah.

Usahkan hendak melontarkan suara, malah hendak membuka mulut pun terase berat apabila hendak mengucapkan perkataan tersebut! Kenapa? Persoalannya di sini kenapa? Dan dengan mudah aku menjawabnya.

EGO.


Tak kiralah sebesar mana pun ego seorang manusia itu, kalau dah ditakdirkan dan diciptakan untk menjadi manusia, egonya tetap ade.Hatta sekecil kuman mahupun setinggi gunung, ego itu menghalang seorang manusia itu untuk merendah diri.Merendah diri sesama manusia pun susah, inikan pula merendah diri dengan Allah.Jadi, Bagaimana ni? Bagaimana manusia-manusia ini mahu hidup dengan aman jika diri itu dibentengi sebaris perasaan bernama ego.

Tak kiralah lelaki atau perempuan ego itu ada.Aku mengaku..aku sendiri mempunyai ego dalam hatiku, dalam diri aku.Dan aku tak boleh membenci diri aku sendiri sebab mempunyai ego ini.

Dan...kat sini, aku dengan rendah diri, rendah hati, rendah jantung, dan rendah semuanya ingin meminta maaf dekat sape-sape saje yang aku ade buat salah.Ade terkasar bahasa, ade terguris hati,jiwa dan perasaan, ada terambil barang tanpa izin, ade tercakap belakang, ade tercemburu kat mane-mane ataupun terase bosan membace tulisan yg ntah ape-ape nie.Maaf ye semua.

Aku mau guna ayat klise, aku hanya manusia biase yang sentiase melakukan kesalahan kat mana-mana pun aku berada, dan aku belajar dari kesilapan itu, moga-moga tiada lagi org yang akan terase dengan aku, termakan hati dan ter entah ape-ape ekk. walaupun benda tu tak dapat aku elakkan.

Terima kasih semua..kepada semua insan yang muncul atau penah muncul dan penah ade dlm hidup aku nie.Terima kasih kerana membuatkan hidup aku terasa seperti kehidupan sebenar.Terima kasih kerana cuba menarik dan membantu aku keluar dari kegelapan walaupun aku mungkin akn jath kembali.Terima kasih.

No comments: