Thursday, March 26, 2009

Konvensyen Program Usahawan Muda at MRSM Serting Negeri Sembilan

Assalamualaikum..sorry I was away for a week.As I told you I was attending the Konvensyen of PUM MRSM se-Malaysia at MRSM Serting.It was a really pleasure thing going there.I got a lots and a lots of knowledge and experience..golden experience to be a better person in the future and also...friends.. emm..aku sebenarnya x berapa nak cekat nak cerita satu persatu peristiwa yang berlaku di situ.Hari Ahad..about 8.50 am...kami bertolak dari MRSM P.T kesayangan..ceh..syg konon.Macam biasa ape yg budak2 mrsm slalu bt kalu naik bas selain 'membuta'..tp aku susah sket nk dpt tidur coz aku tak penat.So ape yang aku buat ialah tgk lua tngkap and berfikir.





Kami sampai di pintu pgr mrsm Serting tepat kul 5.51 ptg..emm...msh ramai yg bru sampai waktu tu n aku pn x nyempat2 nk perhati org.Tapi, tobat aku kte..bdk2 MRSM ni sume mesra2.Aku bangga jd warga 'mara'.Aku,Akramah,Ada and Ana satu bilik AAB 15.Syarikat kami dpt gerai nombor 18 di kelas 5 At-Tabbrani di blok Rahman tak silap aku...satu kelas 2 syarikat.Bersebelahan syrikat kami, gerai nombor 19, syrkt MRSM Gerik...adillah..due2 lower form...due2 bdk form 3 sume.Emm..mlm kami pergi bncg mcm mane nk susun atur syarikat kami..decision dibuat..done.Aku cuba berckp ngan bdk-budak Gerik tp dorang nmpk mcm tak mesra lah..x pe cube lagi...kataku dlm brain.(Aku dh tekad nak tambah kawan...)





Hari Isnin...aku bgn kul 5.30 pg.Mandi..solat dan kemudian bersiap-siap untuk turun breakfast.Kami, all the girls, 8 org pergi sama-sama.Mula-mula masuk lagi aku dh jd semacam satu kejutan budaya..aik..tak buka kasut ke?aku bertanya diri sendiri..ahh..redah jelah..so kami masuk ke ds tanpa melakukan rutin kami jika di ds PT iaitu buka kasut.Aku tgk student2 mrsm lain..makan n makanan itu diletakkan dlm mangkuk.Aku dh send mesej dalam otak..ohh choco crunch timbang kot..oklah tu.TAPI anggapan aku slh...rupa2nya mihun goreng daa.Hmm...ambik jelah..air teh susu pn pelik je...Makan..ALAMAK! hangit lah...emm dugaan..inilah yg dinamakan pengalaman.Maunya dapat ke bdk2 PT makanan hangit...mengamuk sakanlah mereka..inilh masalah PT...kterang mcm terlalu dimanjakan.


Lepas breakfast terus kiteorang pergi ke gerai...kemas dan hias sperti yang dikehendaki.Masa-masa yang ada sepanjang hari itu dimanfaatkan utk hias gerai kerana esoknya ada penghakiman.Aku cuba lagi untuk bercakap dengan student Gerik..emm oklah..senang kate dorang memang pendiam.Yang laki perempuan sume same.Kecuali sorang student permpuan dia yang skarang ni dh jadi kwan aku..huhu.Mlm....kbnykkan gerai dh siap hias ramailah dr mrsm lain dtg jalan-jalan kat gerai kiteorang.Aku pun rase nak pergi lawat jugak..tapi..nanti-natilah dulu..aku tak puas lagi tengok sorang budak Gerik tuh..hekhek.So aku duduk...borak-borak..susun-atur mane tak puas hati and try jadi penyambut tetamu.Kecek Kelate SiKit!

Selasa...hari penghakiman.Debaran terasa.Aku jadi cashier..err..aku malas nak bercakap dgn judge lah..and....bdk tu pun jadi cashier gak..emm bialah..abaikan..perasaan mane ade yang boleh sekat.So judge dtg...Aleeya and Fariz yg present.Some of us pg business games.Supposednye Nazrin yg kne bt persembahan kat gerai tapi dia nak masuk business games.Biarlah dia...Slpas penghakiman aku and Sue pg lawat sume gerai yang ada kat ctu.All 41 MRSM's.Emm...mlm tu aku swoh Ana bagi buku nota aku kat budak2 Gerik swoh dowang tulis num fon.Eh lupe...pagi tu aku brjaya bercakap ngan bdk 'tu' and budak perempuan yang aku kate peramah tu.Name bdk pompuan tu pn aku tau tp name bdk 'tu' aku tak pasti sgt (dah tau skrang)..ok so I got their phone num! Finally!So aku trus mesej ngan bdk ppuan 2....


Rabu..aku, Sue,Zikri and Ja-e kne pg lwtan ke ladang kambing boer and Teratak Za'aba.Antara pengetahuan yang aku peroleh ialah...ladang kambing tersebut merupakan the biggest ladang kambing boer kat Malaysia.Bangga sekejap dpt pergi.Seekor kambing betina harga dalam lingkungan RM 2300 manakala kambing jantan dr RM 2500 hingga RM 50000..emm..perniagaan yang untung tapi bnyk cabaran.Bkn senang nak pelihara beratus-ratus ribu kambing tu..emm wallahuallam.Majlis penutup...grand giler! walaupun maktab kami x menggondol apa-apa anugerah tapi tak per...kami tetap berbangga menjadi antara 615 org yg hadiri national konvensyen ini.Syifa...gle skit malam niey...emm.


Khamis....x NAK BALIK!!!!! AKU STILL NAK DUDUK TEPI GERAI MRSM GERIK!huhu....aku ngan dy berbals kim salam...bole lah...bdk ppuan tu yg tlg sampaikan..aku pn tlg dy..emm..balik btolak kul 7.30 pg...aku ingt nk tgk student Gerik dlu tp x smpat...bialah....kami sedey...nk tgglkan bumi SERTING.Serting..panjang umur kita jumpa lagi! Will keep these memories deep in my heart.....


p.s. bnyk lg gambr...gi kat myspace aku tau....

No comments: